פתח תקווה מחדשת את מרכז העיר דרך תרבות ומרחבים ציבוריים איכותיים

לקוח: עיריית פתח תקווה
תחום: פיתוח מרחב ציבורי | פרוגרמת תרבות | אסטרטגיה עירונית
שותפים: נחלת הכלל, סטודיו OA
רקע: עיר היא אורגניזם חי, המשתנה כל הזמן, ומאגד מרכיבים רבים שכולם חיוניים לתפקודו. ערים שונות זו מזו ולכן לא קיים מתכון אחד לעיר מוצלחת, אבל כשעיר מסוימת או חלק ממנה לא מתפקדים, יש לכך סממנים ברורים. משום שסביבה עירונית היא סביבה מורכבת (מרחב פרטי וציבורי, תושבים, עסקים, הולכי רגל, נוסעי רכב ותחב"צ ועוד), וכך גם הטיפול בה.
הצורך
מרכז העיר פתח תקווה, לב המושבה הראשונה בישראל, סובל בשנים האחרונות מירידה באטרקטיביות באזור ומהידלדלות של מבקרים במרחב. בבואנו להחזיר עטרה ליושנה, היה ברור שהתחדשות מרכז העיר לא יכולה לקרות בן לילה, או באמצעות התערבות נקודתית וטקטית, אלא יש צורך במספר פרויקטים גדולים שייצרו השפעה הגדולה מסך חלקיה.
האסטרטגיה
התכנון האסטרטגי להתחדשות מרכז העיר מטפל במספר מוקדים: רחוב חובבי ציון – הרחוב הראשון בעיר שעסקים רבים פועלים לאורכו, מדרחוב ההגנה/קציר, מבנה קולנוע היכל שנסגר ונננטש, ופארק יד לבנים הסמוך למוקדים אלה. הרעיון המארגן עבור כל מוקד הוא 10+ שלפיו מקום עירוני טוב הוא כזה שלמבקריו יהיו לפחות עשרה דברים שונים שיוכלו לעשות בו.
פארק יד לבנים
אחת מפנינות הטבע והפנאי האורבניות של העיר פתח תקווה, שנהנית ממיקום אטרקטיבי ואיכויות סביבתיות גבוהות, אך סובלת מזרם דליל של מבקרים לאורך רוב שעות היממה. בסביבת הפארק ובתוכו שוכנים מוסדות תרבות בעלי ערך וייחודיות, אך אלה אינם מקיימים מערכת יחסים הדדית עם המרחב סביבם. גם מבנים היסטוריים המקיפים את הפארק, כמו חדר האוכל של קיבוץ גבעת השלושה, מבנה גן הילדים הישן וגן הוורדים המתוכנן בסגנון אירופאי מהמאה ה-19, אינם מנוצלים על ידי הקהילה המקומית ועומדים כפילים לבנים בשכונה במשך שנים. במטרה להעצים את הפארק, גיבשנו עבורו תוכנית אסטרטגית ופרוגרמת שימושים הנשענות על חזון משותף: מעגלי תרבות פעילים. מעגלים אלה מייצרים במרחב מגוון מוקדי שהייה יחודיים ונקודות עניין עבור קהלים שונים. כל מעגל תרבות זכה לטיפול בשלושה רבדים:
- כלכלי – הגדרת תמהיל השימושים, מודל הפעלה ומודל כלכלי וניהולי.
- פיזי – קביעת הנחיות לגבי מבנים הנמצאים במרחב, המרחב הציבורי שסביבם והחיבורים שביניהם.
- קהילתי – הצגת סדרת פעילויות ותכנים שמתאימים לקהילה המקומית.
רחוב חובבי ציון
חובבי ציון הוא הרחוב הראשון בפתח תקווה שבמשך שנים היה ליבה המסחרי הפועם של העיר ולכן נהנה מאיכויות היסטוריות. באופן טבעי, בחלוף השנים עבר הרחוב שינויים רבים, וגם צרכי האוכלוסייה המקומית השתנו.
במטרה לנצל את פוטנציאל הרחוב, עיריית פתח תקווה ביקשה לקדם פרוגרמה שתרחיב את המגוון המסחרי בו ותתמוך בעסקים המקומיים, תשפר את ההליכתיות עבור הולכי הרגל, ותעצים את העוגנים התרבותיים-היסטוריים הפזורים לאורכו. בעת גיבוש הפרוגרמה בחנו מקרוב את חתך הרחוב של חובבי ציון כדי לזהות אלמנטים המעודדים מגוון מסחרי והליכתיות, ואלמנטים מעכבים שבהם נרצה לטפל.
כך למשל, הצבענו על רצף החזיתות המסחריות, המבנים ההיסטוריים, והחצרות הפנימיות, כגורמים איכותיים שנרצה לשמר ולהעצים. מנגד, זיהינו מדרכות צרות שלא מאפשרות לבתי קפה להתרחב אל הרחוב ולהעשיר את החוויה במרחב הציבורי, מיסעה (כביש) שהנסיעה בה מהירה מהרצוי ברחוב מסחרי, ומחסור בצמחייה שתיצור הצללה טבעית.
הפרוגרמה שהגדרנו משפרת את חתך הרחוב בהתאם לצרכים האלה בדיוק:
1. הרחבת המדרכות במספר מוקדים באמצעים טקטיים כמו פרקלטים, ובמוקדים אחרים באמצעות שינוי מהותי במבנה הצמתים שלאורך הרחוב. הרחבות שיאפשרו לבתי קפה ועסקים נוספים לגלוש למרחב הציבורי באופן כזה שמצד אחד יעורר את המרחב הציבורי ויוסיף לו עניין, ומצד שני לא יפריע ליתר משתמשי הדרך.
2. יצירת מיסעה מרוצפת שמאטה את תנועת כלי הרכב, מהלך חיוני ליצירת תחושת ביטחון ובטיחות בקרב הולכי הרגל ורוכבי האופניים ברחוב.
3. הוספה מאסיבית של עצים וצמחייה נוספת, שיאפשרו הצללה טבעית ובכך ישפרו את חווית השימוש במרחב.
4. העצמת תאורת הרחוב, לטובת תחושת הביטחון של המבקרים שמגיעים בשעות החשכה. באופן טבעי, נעדיף לשהות לאורך זמן ברחובות שבהם אנחנו מרגישים בטוחים יותר, ומשך השהייה נקשר גם עם הנטייה לרכוש. במילים פשוטות, ככל שאנחנו נמצאים במקום זמן רב יותר, כך עולה הסיכוי שגם נרכוש בו דבר מה.